Chiang Mai, Chiang Dao en Chiang Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Kri Muller - WaarBenJij.nu Chiang Mai, Chiang Dao en Chiang Rai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Kri Muller - WaarBenJij.nu

Chiang Mai, Chiang Dao en Chiang Rai

Door: Kri

Blijf op de hoogte en volg Kri

18 Februari 2014 | Thailand, Chiang Rai

Sawadee-ka,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat geschreven heb. Ik zal maar verder gaan waar ik gebleven was.

Op zaterdag vertrokken we met de bus naar Chiang Mai, ongeveer 6 uur. De bus had ruime zitplaatsen en stopte ongeveer iedere twee uur om de benen te kunnen strekken of om te lunchen. Eenmaal aangekomen gingen we naar het hostel en daarna pakten we een tuktuk naar de stad. Het weekend was flower festival in Chiang Mai en het was erg druk met toeristen, zowel westers als een heleboeeeeel aziaten. Er was een parade bij het flower festival dat meer leek te draaien om mooie dames dan om de bloemen. S avonds gingen we lekker op tijd slapen.

Zondag gingen we de oude stad bezoeken, lekker veel rond gelopen en veel tempels bezocht. Tussen de middag aten we lekker gefrituurde banaan. Op zondag avond wordt de halve oude stad omgebouwd tot de walking street. Dit houdt in dat er ontzettend veel kraampjes staan die spullen en eten verkopen. Erg leuk en ook erg lekker eten, waaronder bananen loempia's. Daarna hebben we nog wat op het terras gedronken waarna we een tuktuk weer naar het hostel terug namen.

Maandag verhuisden we naar een ander hostel, aangezien het hostel waar we in zaten nogal even buiten de oude stad lag en we steeds met de taxi heen en weer moesten. Ook was het erg nieuw en waren er bijna geen mensen en we wilden wel weer eens wat mensen ontmoeten. In het andere hostel kregen we een half uur introductie van Khai (de eigenaar) over wat er allemaal te doen was in en rond Chiang Mai en boekten we een kookcursus voor de volgende dag. Daarna gingen we naar Doi Suthep, een tempel op een berg (doi). Een mooie tempel, maar het was er ontzettend druk met toeristen. Vervolgens gingen we ergens wat lunchen en liepen we naar de Warorot market. Een ontzettend grote en drukke markt in een Chinese buurt. Vervolgens liepen we naar de avondmarkt om een lekkere noodlesoep te eten. Terug in het hostel ontmoetten we een Engelse jongen met wie wat gingen drinken in een bar om de hoek.

Dinsdagochtend werden we om 9 uur opgehaald om naar de kookcursus te gaan samen met twee andere meisjes van ons hostel. Eerst kregen we een leuke rondleiding op een lokale markt over allerlei groenten in Thailand. Daarna gingen we naar het huis van de eigenaren. Iedereen mocht zijn eigen menu samen stellen van 6 gerechten die je wilde koken. Ik maakten eerst hot and sour soep, ondanks dat ik er maar 1 chilli in had gedaan was het erg scherp (Thaise mensen doen er 15 in). Vervolgens creeerde ik nog papaya salade, pad thai, chichken with holy basil, khao soi curry en mango sticky rice. Allemaal erg lekker maar ook ontzettend veel. Ook leerden we hoe we een wortel in een leuk vormpje konden snijden, en rara wie dit het beste kon.... Roel!
Na de kookcursus was iedereen zo vol dat we alleen nog maar konden liggen. Tegen 6 uur besloten we samen met de twee Canadese meisjes en nog twee andere naar een Ladyboy show te gaan. Een soort karaoke door mannen verkleed als vrouw. Sommige mannen hadden zo een vrouw kunnen zijn!

Woensdag deden we vooral helemaal niks! We lagen wat in het hostel deden wat was. Claire en Roel deden nog maar eens een middag dutje. S avonds gingen we weer wat eten op de avondmarkt om de hoek en besloten we naar een kroeg te gaan waar we van hadden vernomen dat Thaise studenten daar naar toe gingen. Een erg leuke bar waar de hele tijd bands speelden, en thaise meisjes in korte rokjes en hoge hakken naar het dans gedeelte gingen. We ontmoetten drie thaise studenten die niet heel goed engels spraken. Dit werd niet echt beter naarmate ze meer thaise rum dronken. De rum mixten ze met soda water en gewoon water, niet erg lekker. Na een gezellige avond gingen we om half 2 eens naar bed.

Donderdag wilde we naar Bo Sang, een dorpje in de buurt waar ze parasols van rijstpapier en bamboe maakten. We wilden aan Khai vragen hoe we hier het makkelijkst kwamen en na een paar keer Bo Sang te zeggen snapte hij nog niet waar we heen wilden dus lieten we hem de reisgids maar zien waarop hij zei, ow Bo Saaaaaaaaaang. Met een lokaal busje gingen we er in twintig minuutjes heen en bezochten we de werkplaats waar een aantal dames al kletsend/roddelend de verschillende onderdelen van de paraplu met de hand zaten te maken. S middags gingen we weer terug naar het hostel en deden we niet zoveel. S avonds gingen we met de twee Canadese meisjes en een engelse jongen wat eten. Daarna gingen we terug bij het hostel met nog wat mensen kaarten. Gezien een van de meisjes om 12 uur jarig was gingen we nog naar een bar in de buurt. Maar dat was niet echt ons ding, veel te harde muziek en te veel oude westerse mannen met te jongen thaise vrouwen. Voordat we naar huis gingen aten we nog wat bij tacos bell.

Vrijdag vertrokken we naar Chiang Dao, een plaatsje zon 90km ten noorden van Chiang Mai. Met een lokale veel te volle bus duurde het zon anderhalf uur tot we er waren. We liepen een beetje rond en aten s avonds ergens wat.

Zaterdag gingen we naar Chiang Dao cave, een grot met daarin allerlei boeddha beelden. Erg mooi, alleen jammer van de tourbus Nederlanders die ze voor ons hadden uit gelaten en die te veel asociale fotos aan het nemen waren. Na de grot liepen we naar een tempel in buurt. Terwijl we een steile berg op liepen kwam van boven een scooter, met achterop zon doos als pizzabezorgers hebben, ICE CREAM ICE CREAM, midden op steile berg kochten we een ijsje. Nooit verkeerd als het 32 graden is op een berg in de zon. Na de tempel bezocht te hebben gingen we naar de hotsprings waar ook een hippie festival was, Shambhala in your heart. Hier gingen we naar binnen en hoorden we goede muziek (en wat minder goede muziek). Tegen een uur of 9 gingen we maar weer eens richting het hostel.

Op zondag vertrokken we richting Chiang Rai, lekker vroeg op gestaan om eerst weer anderhalf uur terug te gaan richting Chiang Mai om van daaruit naar Chiang Rai te gaan. Ongeveer 6 uur met de bus zei de lonely planet. Maar naar ongeveer 3 uur werden we al in Chiang Rai afgezet. Toch wel fijn als je een 6 uur rit verwacht en na 3 uur ben je er al. We gingen naar ons hostel waar we onze kamergenoten ontmoeten, twee Canadese jongens. We gingen wat door Chiang Rai lopen en de verschillende tempels bezoeken. Daarna gingen we naar de night bazaar, waar we de candese jongens weer tegen kwamen, en aten we lekker wat. Daarna liepen we nog wat over de night bazaar en gingen we terug naar huis om een beetje uit te zoeken wat we in Laos wilden doen en hoe we daar gingen komen.

Maandag vertrokken we naar de white temple zon 13km van Chiang Rai. We gingen naar de bus en stapten in... Zo'n 45minuten later was de bus nog niet vertrokken en de buschauffeur bleef iedere 3 seconden steeds hetzelfde uit het raam roepen, tot dat je er hoofdpijn van kreeg. De white temple is weer eens wat anders dan al het goud wat je hier normaal ziet op tempels, maar je kan er niet naar kijken zonder je zonnebril op te doen. Van binnen is de tempel een beetje saai. Na de white tempel gingen we na een winkelcentrum en aten MCDONALDS om maar eens wat anders te eten dan rijst en noodles. Van daaruit gingen we nog een tempel bezoeken en daarna weer even afkoelen in de airconditioning. Samen met de Canadese jongens en duitse jongen gingen we weer naar de night bazaar waar we wat aten. Daarna liepen we langs en fish spa en vonden we dat we die ook eens uit moesten proberen. In het begin een ontzettend raar gevoel maar na een tijdje wel lekker. Alleen zat er in de bak van Claire en mij een wat grotere vis die vrij hard beet. Daarna gingen we met zijn allen nog ergens wat drinken.

Vandaag hebben we ook lekker niks gedaan. Een beetje gegoogled, fotos geupload en een lekker groot ijsje gegeten.

Morgen vertrekken we om 6 uur s ochtends naar de grens met Laos om vervolgens naar Luang Namtha te gaan in Noord Laos.

xx

Kri

• 18 Februari 2014 - 10:27

Paul En Carla:

Weer bedankt voor het mooie verslag. Als jullie terug zijn kunnen jullie een kookcursus Thais geven:). Goede reis morgen naar Laos, we zijn benieuwd naar de volgende avonturen.

• 18 Februari 2014 - 10:34

Manon:

Ha schat weer een heel leuk verslag!
    Als ik het zo lees hebben jullie al een hele maand genoten daar in Thailand, ben benieuwd hoe het in Laos zal zijn, van Thailand heb ik wel een beeld maar of het in Laos echt anders is? Hou me op de hoogte. Groeien jullie niet dicht daar? Er wordt wel heel vaak gegeten maar ja dat doen de Thai ook en die zijn meestal heel dun. Goed dat jullie af en toe nog eens een kookcursus doen zodat je straks thuis ook nog weet hoe dat moet.
    Nog heel veel plezier daar met z'n drieën XXX

• 18 Februari 2014 - 12:43

Karin:

Hee! Leuk om over jullie avonturen te lezen! Oeh en ik hou me aanbevolen als jullie weer terug zijn en pad thai gaan koken :) xx

• 20 Februari 2014 - 02:21

Paul:

Ja, dat wordt afzien in Laos na al dat eten in Thailand, gaan jullie met de boot of wordt het gewoon de berg 'afrollen' met al dat eten ? Ben benieuwd naar de cook out in Nederland die jullie zeker zullen houden met die kook lessen. Op zijn minst hebben die vissen ook een beetje van jullie kunnen proeven ipv andersom
    Hoop dat de volgende stap in jullie reis ook even leuk wordt, geniet ervan, houdt ons op de hoogte en have fun jullie drieen
    Groet

Paul

• 24 Februari 2014 - 22:38

Rietje En Laurent:

Bedankt voor reisverslag. Wellicht hebben jullie nog tips. Laurent heeft een droom. Wil er ooit gaan wonen. Veel plezier. Wachten met spanning op volgend verslag.

Rietje en Laurent