Vietnam & Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Kri Muller - WaarBenJij.nu Vietnam & Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Kri Muller - WaarBenJij.nu

Vietnam & Cambodja

Door: Kri

Blijf op de hoogte en volg Kri

12 April 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo hallo

Het is alweer een tijdje geleden maar we zijn ook heel druk geweest, of niet in de buurt van een vaste/werkende computer.

De nachtbus van Hoi An naar Nha Trang was deze keer iets minder een nachtmerrie. Om half 7 s ochtends kwamen we aan in Nha Trang. Nha Trang had net zo goed in Rusland kunnen zijn, aangezien er alleen maar russen waren en ook alle menu's en borden in het russisch waren. Helaas was onze hotelkamer was nog niet klaar dus moesten we tot 12 uur ons ergens anders vermaken. We gingen wat ontbijten bij het strand en huurden een strandbed om een beetje te liggen en misschien zwemmen. Helaas heeft de zon zich de hele dag niet laten zien en regende het alleen maar. Beetje jammer aangezien er niet heel veel meer te doen is dan het strand. 's middags gingen we op zoek naar vervoer naar de volgende bestemming. We wilden graag naar Buon Ma Thout aangezien daar veel koffie plantages zijn. In het hotel vertelden ze ons dat een goede manier om dit te zien was is via een motortour. En ook mensen die we eerder op onze reis waren tegen gekomen zeiden dat dit een van de betere dingen was die ze gedaan hadden. Dus na wat rond gekeken te hebben besloten we een tweedaagse motortour te boeken via het Lak meer naar Dalat. Het hotel belden voor ons een motorrijder en na een kort gesprek met Mr. Lam en Mr. Hau besloten dat we hun wel vertrouwden en dat we de volgende dag zouden vertrekken. We hoopten dat het wat beter weer zou zijn dan vandaag aangezien het alleen maar regende, maar ze verzekerden ons dat het geen regenseizoen was dus het zou goed weer worden. De rest van de dag deden we niet zo veel aangezien het nogal regende.

Vandaag werden we om 8 uur opgehaald door onze chauffeurs; Mr, Hau (roel's chauffeur), Mr. Tien (Claire's chauffeur) en Mr. Giang (mijn chauffeur). De backpacks werden in plastic zakken achterop de motor gebonden en dienden gelijkertijd als rugsteun. Daarna vertrokken we richting Lakmeer. In het begin was het wel een beetje raar achterop de motor, bochten waren erg wennen en het verkeer in Nha Trang zelf is natuurlijk al een uitdaging op zich, maar na een tijdje was het erg leuk! We stopten bij allerlei plaatsen en kregen veel uitleg van onze gidsen. Onder andere stopten we bij een haven waar net alle vissers hun vis aan het verkopen waren, bij koffie-, peper- en cacoa-plantages, rijstvelden en bij een meneer die slangen hield waar we mee op de foto konden. Tegen 6 uur kwamen we aan bij Lakmeer, enigzins verbrand, en konden we een mooie zonsondergang zien. S avonds dronken we gezellig wat biertjes.

De volgende dag vertrokken we weer om 8 uur richting Dalat. Ook vandaag stopten we onderweg bij allemaal plekken om fotos te maken en uitleg te krijgen over oa. een theeplantage, wezelkoffie, waterval, zijdefabriek enz. Dit was allemaal erg interessant en ook erg leuk om Vietnam op een andere manier te zien dan vanuit een toeristen(nacht)bus en leuke lokale gidsen te hebben. Rond een uur of 6 kwamen we weer aan in Dalat, met vandaag enigzins pijn aan onze konten. S avonds haalden we alleen nog wat te eten en gingen lekker op tijd slapen.

In Dalat bezochten we het crazy house, een soort Gaudi-achtig gebouw, met kamers waar je ook kon overnachten. En trappen van het ene naar het andere gebouw, maar zo smal dat als er een tegenligger kwam het lastig was elkaar te passeeren. Daarna liepen we via de kathedraal en het meer naar het oude spoorweg station. Vervolgens aten we lekker lunch, rijst met dingen die je zelf kon kiezen, ik had varken en roel had garnalen. Daarna liepen we een rondje om het meer (~7km) en besloten we dat we het wel verdiend hadden om daarna lekker ergens te zitten en wat te drinken. Hierna gingen we in het hotel ons hotel en de bus boeken voor Ho Chi Minh stad. 's avonds gingen we op zoek naar wat te eten en kwamen we uit bij een eettentje dat een soort vissoep verkocht met krabkoekjes. Er dreven ook wat onidentificeerbare dingen in, zoals een donkere staaf, waarvan we probeerde te vragen wat het was, maar de meneer kwam niet verder dan iets van het varken. Ik ging er vanuit dat het soort van gestold varkensbloed was, dus liet iedereen dit maar links liggen.

Om half 7 s ochtends zaten we aan het ontbijt want we zouden om 7 uur worden opgehaald voor de bus naar Ho Chi Minh. Tegen half 8 werden we opgehaald en naar de bus gebracht, waarin een niet zo aangename geur hing van Durian. Roel en ik hadden wat crackers gekocht, met de gedachte dat de bus altijd stopt om eten te kopen onderweg. Maar blijkbaar deze bus niet. Dus 8 uur hebben we geleefd op crackers. Toen we in Ho Chi Minh aankwamen en ingecheckt hadden gingen we naar de Burger King (naast de deur) om flink wat te eten. Vervolgens liepen we nog wat rond door de stad gingen we optijd slapen.

Vandaag bezochten we het war remnants museum, dit was erg interessant, en daarna gingen we naar jade emperor temple. Aangezien het veeeel te warm en vochtig was in Ho Chi Minh gingen we lekker op de hotelkamer in de airco zitten. En deden eigenlijk niet meer zoveel.

Om 8 uur werden Roel en ik opgehaald om naar de Cu Chi tunnels te gaan. Claire wilde niet mee aangezien ze claustrofobisch is en de tunnels erg klein zijn. Na 1,5 uur rijden kwamen we bij de tunnels aan en kregen we uitleg over welke verschillende booby-traps de vietnamezen gebruikten tegen de Amerikanen. Ook zagen we de originele ingang naar de tunnels en daarin kon je foto's maken. Veel te klein voor westerse mensen. Daarna bezochten we de tunnels, hierin kon je echt alleen maar gehurkt lopen en het was er nog warmer dan buiten, een interessante ervaring. Daarna gingen we weer terug naar het hotel. En aangezien het zweet al van je voorhoofd liep door op straat te staan gingen we maar weer lekker binnen zitten. En s avonds aten we uit luiheid maar weer lekker Burger king.

Vandaag namen we de bus naar My Tho, eerst moesten we met de stadsbus naar het busstation buiten de stad. We waren nog geen tien minuten vertrokken toen de bus een 'ongeluk' kreeg, hij had lichtelijk de voorkant van een taxi geraakt midden op een drukke rotonde. Beiden meneren begonnen een beetje tegen elkaar te schreeuwen over wie de schuld had aan het ongeluk. Daarna kwam er wat verkeerspolitie bij, die volgens mij op de plekken waar regelmatig ongelukken gebeuren zitten te wachten, aangezien niemand iemand gebeld had. Deze begonnen een beetje het verkeer te regelen, want de bus en de taxi bleven (ondanks alleen een beetje blikschade) gewoon midden op de rotonde staan. Na een halfuurtje en wat fotos van de kentekens (met een iphone door de verkeerspolitie) gingen we dan weer verder naar het busstation. Daar kochten we buskaartjes naar My Tho en na 2,5 uur kwamen we daar aan. En lieten ons naar een hotel brengen. Daarna zochten we wat te eten en kwamen uit bij een soort garnalenpannenkoek met vlees en tauge, hier moest je dan stukken vanaf scheuren en in sla en kruiden rollen en in een soort chillisaus dippen, best lekker.

De volgende dag boekten we een boottour en buskaartjes naar Can Tho bij de man bij het hotel. Een boot bracht ons naar verschillende eilanden voor My Tho. Eerst gingen we naar Unicorn eiland waar we honingthee konden proberen en lokaal fruit kregen. Daarna gingen we naar een ander eiland waar ze kokossnoepjes maakten en die konden we ook proeven. Niet echt mijn ding aangezien ik niet van kokosnoot hou. Vervolgens naar het volgende eiland waar we een lekker lunch kregen met verse vis gerold in rijstpapier. Daarna was het tijd voor het laatste eiland Turtle eiland. Toen we terug kwamen bij het hotel wilden ze ons met een scootertaxi naar de bus brengen maar dit leek ons niet zo goed idee. Dus vroegen we of ze ons een taxi konden bellen. De taxi zou achter de motorrijder aanrijden naar de plek waar deze een lokale bus voor ons zou aanhouden. Ergens was de taxi de motorrijder kwijt geraakt en toen ze elkaar weer vonden begon er weer wat geschreeuw over wie dit schuld was. De motorrijder hield voor ons een lokale bus aan, die al enigzins vol was. Naast mij zat een oude vietnamese mevrouw zonder tanden die vanalles tegen we mij aan het zeggen was, maar waar ik helemaal niks van begreep. Toen we er bijna waren begon de meneer van de bus vanalles naar mij te roepen, maar weer verstond ik er helemaal niks van. Het bleek dat we ergens langs de weg even van bus moesten wisselen. Deze bus was gelukkig een stukje ruimer, en toen ik net tegen Claire aan het vertellen was dat ik mij verbaasden over wat mensen in deze landen allemaal mee de bus in mochten nemen begonnen ze een scooter de bus in te laden. Na de scooter twee treden op gesleept te hebben en vastgebonden te hebben aan een stoel gingen we weer verder. In Can Tho aangekomen gingen we weer op zoek naar een hotel.

In Can Tho liepen we wat langs de rivier, het Ho Chi Minh standbeeld, het museum (wat tussen de middag dicht was). En vervolgens naar een winkelcentrum om wat af te koelen. Daarna bezochten we nog een tempel en hadden we weer rijst met iets gekozen van verschillende gerechten (waarvan je nooit helemaal precies weet wat het is). Na de lunch gingen we het museum bezoek, dit was niet super interessant. Omdat het nog steeds heel heet was gingen we maar lekker een ijsje eten bij Baskin en Robbins. Voor het avondeten aten we weer een soort vis noodle soep en dronken we nog lekker wat ergens.

Vandaag huurden we een boot en gingen we naar de floating market, groten boten vol geladen met fruit en dat verkopen ze dan aan kleinere bootjes. Na de floating market gingen we naar het busstation om een bus naar Chau Doc te regelen. Na ongeveer 4 uur kwamen we aan in Chau Doc en zochten een hotel. Vervolgens liepen we naar het centrum om eten te vinden en een manier om naar Phnom Penh te komen. We vonden een aardige mevrouw waar we een speedboot naar de grens en een bus van de grens naar Phnom Penh boekten. We hadden de naam van ons hotel nodig, maar niemand kon zich dit niet meer herinneren, dus liep ik maar even (20min) terug naar het hotel. Ondertussen hadden Roel en Claire verteld dat dit toch best wel ver was dus kwam de aardige mevrouw mij met de scooter bij het hotel ophalen. Hierna dronken we nog een fruitshake en liepen we terug naar het hotel.

Om half 7 werden we opgehaald door een fietstaxi en naar wat papier ingevuld te hebben voor de grens vertrokken we om 7 uur eerst naar een viskwekerij en een Cham dorp. Daarna werden we om half 9 door de boot opgepikt en waren we in 1,5 uur bij de grens. Daar regelde de meneer van de boot het visum voor ons, wat ook maar anderhalf uur duurde. Onze backpacks werden in een kar geladen die een paar vietnamese naar de vietnamese grens duwden. Daar werden onze paspoorten nog een keer gecontroleerd. Toen gingen we 5min met een minivan naar de cambodjaanse grens waar onze visums gestempeld werden en toen 2,5 uur met de bus naar phnom penh. In phnom penh liepen we nog een beetje rond en aten we s avonds mexicaans.

We liepen naar het Toul Sleng museum en liepen daar ongeveer 1,5 uur rond. Hier zaten vietnamezen gevangen in de tijd van het Pol Pot regime, erg indrukwekkend. Na de lunch namen we een tuktuk naar het koninklijk paleis en de zilver pagode. S avonds aten we ergens wat en boekten een bus naar Kampot.

Om 12 uur werden we opgehaald voor onze bus naar Kampot en na 6 uur kwamen we aan. We zochten ons hotel en daarna wat te eten. Vervolgens liepen we nog wat langs de rivier en dronken wat.

Vandaag boekten we kaartjes voor de bus naar Sihanoukville. Daarna liepen we een beetje door de stad met veel pauzes aangezien het hier ook weer ontzettend heet was. Om 3 uur gingen we met de bus naar sihanoukville waar we rond 5 uur aankwamen. Daar namen we een tuktuk naar ons hotel een beetje buiten de stad wat aan een leuk strandje lag buiten alle toeristen dingen. S avonds aten we lekker een hamburger op het strand en speelden wat pool.

Eerst lagen we een beetje op het strand en daarna gingen we naar de stad om onze boot naar Koh Rong te nemen. Na een 2,5 uur durende boottocht kwamen we aan op het eiland. Het eerste wat we deden was onze backpacks in de bungalow leggen en snel het water in. Het eiland was bij het hoofddorp (daar waar de boot aankomt) erg toeristisch met redelijk wat bungalows en dorms, maar niet te druk.

Eigenlijk deden we niet zoveel op het eiland behalve aan het strand liggen. De tweede dag liepen we een uurtje door de jungle en kwamen aan op long beach waar bijna niemand was en erg mooi wit strand en blauwe zee. De derde dag liepen we een half uurtje naar een ander strand, natuurlijk ook weer erg mooi. En de laatste dag lagen we ook lekker op het strand!

Helaas was het na 4 dagen weer tijd om terug te gaan naar het vasteland. Na de boot weer terug genomen te hebben zouden we om 12 uur opgehaald worden om naar de bus naar phnom penh te gaan, maar ze waren ons een beetje vergeten. Dus bracht een tuktuk ons naar de busmaatschappij. De bus zou om half 1 vertrekken, maar het duurde tot kwart voor 2 voordat er eindelijk een bus was. Rond 7 uur kwamen we aan in Phnom Penh en werden we door een aardige tuktuk meneer naar ons hotel gebracht en regelden we ook meteen dat hij ons de volgende dag kwam ophalen om naar de killing fields te gaan. Na wat eten gingen we lekker slapen.

Om 9 uur kwam onze tuktuk chauffeur ons ophalen om naar de killing fields te gaan. Dit is de plek waar onder het Pol Pot regime veel mensen werden geexecuteerd. Er was niet meer heel veel te zien, maar door de audio tour was het zeker interessant. In het hotel was ons verteld dat we geen bus konden boeken naar Siem Reap omdat het van 14-16 april nieuwjaar is in Cambodja en alle bussen vol zitten. Dus vroegen we onze tuktuk meneer of hij misschien wist of er ergens nog buskaartjes te krijgen waren. Hij bracht ons naar een busmaatschappij en die bleken nog plek genoeg te hebben. Toen gingen we naar de russische markt, waar vroeger veel russische elektronica werd verkocht, maar in tussen wordt er alles verkocht. Nadat we wat nieuwe goedkope kleren hadden geregeld gingen we terug naar het hostel waar we vliegtickets naar Kuala Lumpur boekten.

We vertrekken morgen naar Siem Reap waar we 5 nachten blijven om Angkor Wat te kunnen bezoeken. Op 18 april vliegen we naar Kuala Lumpur!

xxx

• 13 April 2014 - 13:23

Paul En Carla:

Een heel interessant en goed verslag!
    Jullie beleven toch heel veel daar. leuke foto' s.
    Goede vlucht naar Kuala Lumpur Maleisië over enkele dagen.
    Groeten uit Masstricht XXX

• 13 April 2014 - 20:45

Manon:

Denk dat ik maar eens ga proberen volgend jaar een aantal maanden onbetaald verlof te krijgen ga ik die reis van jullie ook eens maken want het klinkt geweldig! Heel fijn dat het zo goed met jullie gaat en vooral blijven genieten. Dikke kus mama.

• 14 April 2014 - 13:06

Marcia:

Super jullie reis ! Manon ik ga met je mee !!
    Marcia

• 14 April 2014 - 21:19

Rietje Creusen:

Bedankt voor het uitgebreide verslag.

Leuk wat jullie allemaal meemaken. En die slang .... Wat een moed. Ik zou dit niet durven.

Fijne dagen en een goede en behouden vlucht wens ik jullie.

Groeten,
    Rietje ook namens Laurent