Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Kri Muller - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Kri Muller - WaarBenJij.nu

Laos

Door: Kri

Blijf op de hoogte en volg Kri

08 Maart 2014 | Laos, Vientiane

Sabaidee,

Ik ben een beetje lui geweest met het schrijven van een verslag, maar ook zijn we niet meer in een internetcafe geweest.

Ik was gebleven in Chiang Rai. We wilden de bus naar Luang Namtha nemen vanaf Chiang Rai, na wat googlen op het internet konden we niks vinden over een directe bus en alleen een bus naar de grens en dan overstappen. Omdat de bussen vanaf de grens alleen om 09.00 en 14.00 en misschien om 17.00 reden besloten we om in Chiang Rai de bus van 6 uur s ochtends te nemen aangezien het nog 4 uur naar de grens was en we deze ook nog over moesten. Eenmaal op het busstation kwam er maar geen bus en het loket was ook nog niet open. Toen er eens eindelijk iemand kwam zei de mevrouw dat de bus van 6 uur niet reed omdat deze een ongeluk had gehad en de volgende bus vertrok om 9 uur. Op het bord zagen we Luang Namtha ook als bestemming staan dus vroegen we of er ook een directe bus ging. Die bleek te gaan, maar pas om 12 uur s middags. Gezien het busstation zon 5km buiten de stad lag gingen we maar bij een koffiewinkel zitten om de tijd te doden tot 12 uur.
Om 12 uur vertrok de bus, wel netjes op tijd, aan de 7 uur durende bus reis. Het was net een vliegtuig, eerst kwamen ze ons een flesje water brengen en wat koekjes en nadat we gestopt waren kregen we een opgewarmde maaltijd. Ook waren er dekentjes als je het koud had.
Om half 8 kwamen we aan in Luang Namtha en namen we een tuktuk naar ons hostel en gingen we lekker slapen want iedereen was doodmoe.

De volgende dag huurden we fietsen en bezochten we de waterval en een tempel. Ook boekten we een kayak tocht voor de volgende dag.

Om 9 uur s ochtends werden we opgehaald en gingen we naar een lokaal dorp van Lenten, waar onze gids wat vertelden over de gebruiken van dit dorp en zagen we hoe ze bamboe papier maakten. Daarna vertrokken we met de kayak, we kregen nog wat uitleg over hoe te peddellen. Meteen kwamen we al bij een beetje een stroomversnelling, en omdat het op dit moment het droge seizoen is steken er veel stenen boven het water uit, waardoor we al gelijk vast kwamen te zitten. Onderweg kwamen we nogal een aantal versnellingen tegen, waardoor Roel en ik nog wel eens uit de boot gegooid werden, maar dit maakten het juist wel leuk. Onderweg stopten nog een aantal keer om te lunchen en bij wat dorpjes te stoppen.

De laatste dag waren we van plan naar Muang Sing te gaan, maar we waren allemaal erg moe van het kayakken en Roel voelde zich niet lekker dus deden we lekker helemaal niks de hele dag.

Vandaag vertrokken we naar Nong Khiaw, een klein plaatsje tussen kalksteen rotsen aan een rivier. De bus rit duurde 6 uur (220km), over een weg die waarschijnlijk 20 jaar geleden was verhard, maar nu was het meestal asfalt weg en bleven er grote kuilen over. Met als gevolg dat iedereen door de hele bus stuiterde zes uur lang. Ook gaan de wegen in Noord-Laos over allemaal bergen.

In Nong Khiaw bezochten we de patok cave, waar de lokale bevolking schuilden voor de bommen die Amerikanen op dit gebied gooiden tijdens de Vietnam oorlog. Daarna gingen Roel en ik nog een berg beklimmen naar het viewpoint. Dit was een ontzettende zware wandeling bergop en erg warm. Onderweg dacht je geregeld nu ben ik er, maar dat bleek dan niet zo te zijn. Maar het uitzicht was het meer dan waard!

Vanaf Nong Khiaw gingen we naar Luang Prabang. De eerste dag in Luang Prabang bezochten we verschillende tempels en het nationaal museum. De tweede dag gingen we met een boot over de mekong naar de Pak Ou grotten, deze grotten zijn gevuld met boeddha beelden die lokale bevolking er neer heeft gezet of met beelden die over waren van tempels.

Van Luang Prabang gingen we naar Phonsavan, hier is de vlakte der kruiken. We boekten een tour met gids naar vindplaatsen 1, 2 en 3. Op deze vindplaatsen zijn er allemaal groten kruiken te zien waarvan niemand precies weet waar ze voor gediend hebben. Er gaan verschillende verhalen rond, zoals dat ze dienden voor de opslag van producten zoals de Lao Lao whisky. Een ander verhaal is dat het de drink bekers waren van grote engelen die er vroeger leefden. En het laatste verhaal was dat het gebruikt werd als graf voor overledenen uit het dorp.

Vanaf Phonsavan gingen we naar Vang Vieng. Een plaatsje dat bekend staat om het tuben. Dit zijn backpackers die op een binnenband van een vrachtwagen de rivier afgaan en langs de rivier liggen dan allemaal bars waar ze kunnen drinken en feesten. Aangezien dit in het verleden nog al eens tot ongelukken heeft geleden heeft de overheid in 2012 besloten, op 3 bars na, alle bars te sluiten. Wij besloten ook een dag te gaan tuben om lekker de mekong af te drijven, want bij 35 graden wil je toch niet al te veel doen. We stopten bij een van drie bars, maar omdat we relatief vroeg waren, was er niemand en konden we lekker relaxt over de rivier uit kijken. De tweede dag gingen we naar een grot waar ook een blue lagoon was. Hier deden we weer lekker weinig (al waren we er wel 7km heen gefietst in 35 graden). Lagen aan het water zwommen een beetje en bekeken de grot, die erg mooi was! Tegen een uur of 5 reden we terug naar de stad.

Van Vang Vieng gingen we naar de hoofdstad Vientiane. Voor een hoofdstad is hier voor toeristen weinig te beleven. De eerste dag liepen we wat rond en bekeken de Laos versie van de Arc de Triomph. Donderdag gingen we vroeg naar de Vietnamese ambassade om ons visum voor Vietnam te regelen. De ambassade zou om 8 uur op gaan, maar we hadden al op internet gelezen dat ze eigenlijk gewoon zelf besloten wanneer ze open willen gaan. Toen wij er om 9 uur aan kwamen waren ze dan dus ook nog gesloten, maar gelukkig hoefden we maar 10minuten te wachten voordat ze open gingen. We moesten 70 dollar betalen voor de 1 dag service, wat in houdt dat je het de volgende dag om 5 uur kunt gaan halen niet echt een 1 dags service. Nadat we bij de ambassade geweest waren bezochten we een paar tempels in de stad. Maar het is hier zo ontzettend warm dat je eigenlijk helemaal niks wilt/kunt, anders dan van airco naar airco te lopen. Op vrijdag wilden we naar het postkantoor gaan om een pakketje te verzenden naar huis, maar we kwamen er achter dat het nationale vrouwendag is waardoor het postkantoor dicht was. We wilden eigenlijk naar het postkantoor door naar het Boedhapark, maar nu we met al onze post spullen rond liepen en iedereen erg moe was (door een MEGA harde snurker in onze kamer) besloten we terug te gaan naar het hostel. Hier is een tv kamer met airco, dus gingen we daar lekker liggen en films kijken. Op donderdag hadden we geprobeerd tickets te boeken voor een vlucht naar Hanoi op vrijdag maar dit was niet helemaal gelukt dus vertrekken we zaterdag. Eerst wilden we de nachtbus nemen naar Hanoi, maar na wat verhalen te hebben gelezen over de bus from hell besloten we maar om te vliegen.
Om 5 uur konden we onze paspoorten gaan ophalen op de ambassade. Ik snap niet helemaal waarom ze s ochtends geen zin hebben om open te gaan, maar ze willen wel vrijdag middag om 5 uur nog werken. Om er maar zeker van te zijn dat de ambassade nog open was, en ze niet besloten hadden om half 5 dicht te gaan zorgden we ervoor dat we er rond kwart over 4 al waren. Rond kwart voor 5 hadden zich zon 30 mensen verzameld die allemaal hun paspoort kwamen halen. En om half 6 hadden we dan ons visum om te vertrekken naar Hanoi.

Vandaag zijn we dan alsnog naar het postkantoor geweest om onze boeken die we inmiddels uit hebben, een aantal souvenirs die we gekocht hebben en dingen die we niet meer gebruikten terug te sturen. Dus over 3 maanden komt er een pakketje aan als het goed is. Ook zijn we nog naar het Boeddha park geweest. Vanavond vliegen we om 8 uur lokale tijd naar Hanoi en komen daar om 9 uur aan. Voordeel van het vliegen is dat het maar 1 uurtje duurt vergeleken met de 24 uur durende bus reis.

Groetjes vanuit Vientiane!

xx

Claire, Roel en Kri

• 08 Maart 2014 - 09:53

Roy:

Zo dat zijn wel mooie verhalen, het lijkt me een interessant ervaring. Nog veel plezier daar!
    Hoelang blijven jullie nog eigenlijk?

• 08 Maart 2014 - 10:27

Paul En Carla:

Kri, bedankt weer voor het gedetailleerde reisverslag. Het is heel interessant. Jullie beleven toch van alles en er zijn zelfs sportieve dingen te doen. Heel mooi.
    Goede vlucht naar Hanoi en we zijn benieuwd hoe Vietnam bevalt. Hopelijk hebben ze daar beter internet dan kunnen we eens skypen.
    Groetjes, XXX

• 08 Maart 2014 - 11:26

Manon:

Hey lieverd weer heel leuk om te lezen wat jullie allemaal meegemaakt hebben. Ben benieuwd of dat pakketje er echt zo lang over gaat doen. Nog heel veel plezier en ben benieuwd naar Vietnam, al zo veel goede verhalen over gehoord.
    Was het eten in Laos minder want in tegenstelling tot Thailand lees ik hier weinig over.
    Dikke kus mama

• 08 Maart 2014 - 11:28

Karin:

Mooie verhalen! En vooral ook hele mooie foto's. /ik herken veel plekken vanuit mijn reis. Ben heel benieuwd naar jullie avonturen in vietnam :) xx

• 08 Maart 2014 - 22:19

Rietje:

Bedankt voor het uitvoerige reisverslag. Mis alleen info over eten. Horen tzt wel wat anders is als het eten in Thailand. Ben benieuwd naar jullie reiservaringen in Vietnam. Hebben in het verleden video gezien die onze buren Truus en Peter destijds gemaakt hebben. Zij vonden Vietnam geweldig. Gelukkig zaten jullie niet in het vliegtuig dat vermist/verongelukt is.
    Veel plezier.
    Rietje en Laurent

• 09 Maart 2014 - 08:07

Thomas En Ellen:

Hoi Kri,
    Wat leuk om jullie belevenissen te lezen. We zijn natuurlijk erg benieuwd naar de kayakfoto's :). Veel plezier nog. Lieve groetjes, Thomas en Ellen.

• 09 Maart 2014 - 15:49

Anja:

Wat een super reis, leuk om alles met jullie vanuit een zomerachtig Maastricht mee te maken. Geniet er nog van en een dikke knuffel van Anja

• 12 Maart 2014 - 22:25

Marcia En Pieter:

Veel plezier in Vietnam, ga lekker naar de avondmarkt van Hanoi en ontbijten aan Hoan Kiem meer. Nemen jullie nog de nachttrein naar Sapa ??
    Veel plezier nog, we zijn jaloeoeoeoeoers.

• 21 Maart 2014 - 22:27

Paul:

Krietje, Roel

Hoe bevalt Vietnam? Loempia's? Het moet toch gaan over het eten, niet?

Veel plezier

Paul