Eerste twee weken in Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Kri Muller - WaarBenJij.nu Eerste twee weken in Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Kri Muller - WaarBenJij.nu

Eerste twee weken in Vietnam

Door: Kri

Blijf op de hoogte en volg Kri

22 Maart 2014 | Vietnam, Hoi An

Xin Chao!

Hierbij weer een update over ons reizen in Vietnam.
Toen we aankwamen op het vliegveld werden we opgehaald door iemand van het hotel. Wel zo gemakkelijk in een grote stad als Hanoi om 10 uur s avonds.

De eerste dag gingen we naar het Ho Chi Minh mausoleum, een zeer aparte ervaring. Eerst moest je ergens je tas afgeven toen in een soort wachtrij staan tot de groep groot genoeg, waarbij alle vietnamezen zich naar voren aan het duwen waren. Daarna moesten we netjes twee aan twee lopen naar het mausoleum. Daar mocht je alleen maar over de rode loper lopen en vooral niet stil blijven staan. Na het mausoleum was je vrij om nog het huis en het museum te bezoeken. Later bezochten we ook nog het oorlogsmuseum. S avonds liepen we over de nachtmarkt waar we weer om ver geduwd werden door de Vietnamezen. En we waten pho en vietnamese loempia's, voor de geinteresseerden ;)

De volgende dag gingen we naar de oude wijk van Hanoi, waar alle straten de naam hebben van een gilde. Er was een straat waar koffie en whiskey verkocht was, hier voelden Roel zich wel thuis. En kocht dan ook twee pakken koffie. Vervolgens gingen we nog naar de Franse wijk en de kathedraal.

Om 8 uur werden we opgehaald om naar Ha Long Bay te gaan. Na 3 uur rijden kwamen we daar aan en kregen we lunch op de boot. Rijst met allemaal gerechtjes, waaronder loempias, garnalen, mosselen, kip enz. Ha Long Bay is erg mooi, helaas was alleen het weer iets minder. Eenmaal terug in Hanoi werden we door iemand snel meegenomen om ergens eten te halen om mee naar de nachttrein te nemen want die vertrok al in een half uur.

Eenmaal in Lao Cai aangekomen stond iemand ons alweer op te wachten om naar Sapa te brengen. Daar werden we opgewacht door onze lokale gids en gingen we met de rest van groep naar een dorpje in de buurt. Dit was erg toeristisch en de mensen probeerde je vanalles te verkopen. S middags hadden we de tijd om door Sapa zelf te lopen.
De tweede dag in Sapa gingen we verder trekken, we liepen tussen erg mooie rijstvelden en leuke dorpjes. S avonds gingen we weer met de nachttrein terug naar Hanoi. S avonds gingen we naar de waterpuppetshow, leuk om een keer gezien te hebben maar vaker wil je er niet heen.

Op zaterdag gingen we van Hanoi naar Hue per nachtbus, 12 uur. Weer een interessante ervaring, de chauffeur hield een zakje voor je klaar want je mocht niet met je schoenen aan de bus in. De bus heeft zeg maar 3 rijen met boven en onder een slaapplek, wij zaten helemaal achterin, naast de wc waardoor de 3 rijen tegen elkaar aanstonden, zeer gezellig ;). De weg was erg hobbelig en de wc kon de eerste paar uur niet worden door getrokken, wat zorgden voor een niet zon fijne lucht in de bus. Aangezien ik overal kan slapen, sliep ik best prima in de bus maar claire en roel niet echt.

In Hue aangekomen brachten we onze spullen naar het hotel en gingen we de oude stad en de citadel bezoeken, erg mooi. De tweede dag in Hue deden we een tour naar de DMZ. Om 6 uur s ochtends werden we opgehaald en kregen we ergens ontbijt. Daarna was het ongeveer twee uur rijden, we stopten bij verschillende plekken en aan het eind van de middag gingen we ook nog naar de tunnels van de Vietcong, wat erg interessant was.

De laatste dag huurden we fietsen en gingen we naar de tombes, nadat we een paar keer verdwaald waren vonden we er eindelijk een. S middags werden we opgehaald om met de bus naar Hoi An te gaan.

In Hoi An is niet super veel te doen buiten kleren om maat te laten maken, dus dat gingen we dan ook maar doen. De eerste dag liepen we wat rond keken wat we leuk vonden en vooral waar we wat wilden laten maken, want zon beetje iedere winkel in deze stad maakt kleren. Na wat bladeren door boeken en bekijken van stoffen werden er dan dingen besteld. Roel bestelden bij twee winkels een hemd, en ergens anders een broek. Claire bestelden een jurk en ik twee jurken. Roel kon s avonds zijn hemden gaan passen en wij konden de volgende dag terug komen. De dagen daarna bestonden vooral uit pas sessies. Dingen die aangepast moesten worden en nieuwe dingen die besteld werden. Uiteindelijk heeft Roel een pak, een nette broek, een jasje en 5 shirts laten maken. Claire 3 jurken en ik drie jurken en een lange broek. Je raad het al, er is nog een pakketje onderweg naar Nederlands met een heleboel kleren. Deze keer per vliegtuig dus het komt als het goed is over 3-4 weken aan.

Om ook nog maar wat cultureels te doen bezochten we nog My Son, een stadje in de buurt waar ruines van chamtempels staan. Vanavond gaan we nog meer eens met een nachtbus, deze keer naar Nha Trang.

x

Kri

• 24 Maart 2014 - 08:51

Carla:

He, vakantiegangers. Leuk weer iets te lezen over jullie trip. Had ik het eerder geweten dan had ik een voorbeeld van een mooie jurk meegegeven en die laten maken :)
    Geniet er maar lekker van. Vietnam lijkt mij ook heel mooi ik heb er van alles over opgezocht en zou er zelf ook wel een keer naar toe willen( niet alleen voor de jurk hoor).
    Tot volgend bericht, dikke kus X
    Carla

• 25 Maart 2014 - 00:00

Rietje:

Bedankt voor het uitgebreide reisverslag. Nog veel plezier.

Groeten,

Rietje

• 13 April 2014 - 12:58

Anja Barning:

Hi Kri, Roel en Claire,
    Leuk om je verslag weer te lezen, wat een verschrikkelijke mooie ervaringen. Roel alvast een fijne verjaardag aanstaande zondag.
    Groetjes en dikke kus Anja