Trekking (met de fles ketchup) - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Kri Muller - WaarBenJij.nu Trekking (met de fles ketchup) - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Kri Muller - WaarBenJij.nu

Trekking (met de fles ketchup)

Door: Kri

Blijf op de hoogte en volg Kri

07 Februari 2014 | Thailand, Sukhothai

Hallo allemaal,

We zijn net fris gedoucht na onze trekking dus maar eens tijd voor een update.

Zaterdagochtend vertrokken we vroeg richting het busstation van Sukhothai voor een bus naar mae sot. Aangezien we niet precies wisten hoelaat de bus/minivan ging en we nog geen kaartjes hadden wilden we er op tijd zijn. Om kwart over 8 kwamen we aan en kochten we kaartjes, de minivan zou om half 11 vertrekken. Dus twee uurtjes wachten, we rekenden ook op een half uurtje vertraging ;). Maar om half 10 riep de mevrouw waarbij we kaartjes hadden gekocht al Mae Sot, Mae Sot, dus we vertrokken een uur te vroeg. Nadat de backpacks boven op het busje waren gebonden, begonnen we aan de drie uur durende rit naar Mae Sot. Het was nogal bochtige weg door de bergen en de chauffeur reed nou ook weer niet heel voorzichtig, dus sommige van onze medereizigers konden hun maaginhoud niet binnen houden.

Toen we eenmaal aankwamen in Mae Sot zochten we een taxi/tuk tuk die ons naar het hotel kon brengen dat we hadden geboekt, maar niemand leek dit te kennen. Dus nadat we gebeld hadden met het meisje achter de receptie zou ze ons komen ophalen, ongeveer 10min zei ze. Na een tijdje gewacht te hebben, nog maar eens mijn gsm gecheckt, 2 gemiste oproepen. Dus maar terug belt, ze kon ons niet vinden, op welk bus station we waren. We hadden geen flauw idee dus maar de telefoon aan een thai gegeven die haar kon vertellen waar we ergens waren. Na 5 minuten was ze gearriveerd en bracht ze ons naar het hotel.

We namen die fietsen die we bij het hotel konden lenen en gingen naar de stad. Mae Sot is niet heel groot en er wonen veel birmese immigranten. We liepen wat over een drukke markt en zochten wat te eten. Nadat we lekker wat hadden gingen we terug naar het hotel en een beetje op tijd slapen aangezien we vroeg waren op gestaan.

Zondag ochtend stonden we op tijd op om te kunnen ontbijten want dit was maar tot 9 uur. Daarna namen we de fietsen en gingen we richting de thai myanmar friendship bridge waar ook de rim moei market aan de voet van de brug. Hierna fietsten we weer terug naar de stad en hebben we wat rond gelopen en ergens wat gedronken. Daarna gingen we even terug naar het hotel, aangezien het erg warm was en daar lekker airco was. Daarna gingen we weer wat eten. Na het eten heben we lekker op het terras bij het hotel wat gedronken en gekletst.

Maandag ochtend gingen we na het ontbijt richting het busstation om kaartjes voor de bus naar Chiang Mai te kopen en de wat die er tegen overlag te bezoeken. Daarna gingen we naar de gem market in de stad, waarna we ook weer wat gingen drinken. S middags zaten we weer lekker een paar uurtjes in de airco of in de shaduw voor ons hotel. S avonds gingen we opzoek naar Birmees eten en vonden we een heerlijke Birmese curry. Daarna zaten we lekker nog even op het terras bij het hotel waarna we onze daypacks gingen in pakken voor onze trekking.

We stonden rond 7 uur op om te ontbijten en uit te checken. Om kwart voor 8 kwam iemand van de trekking ons halen om naar Umphang te gaan. Dit was een vier uur durende rit via een ontzettende mooie weg door de bergen. In Umphang lieten we onze backpacks achter en namen onze gidsen ons mee op trekking. We begonnen met een uurtje raften, wat meer in hield dat wij in de boot zaten de kijken naar de mooie omgeving en drie thaise mannen een beetje rustig peddelden. Na een uurtje stopten we bij een hot pool waar we onze lunch ook kregen, rijst met kippen poot (en zakjes ketchup). We hadden een groepstour geboekt maar waren die enige die geboekt hadden.Tijdens de lunch kwamen we nog een andere groepstour tegen, een nederlands koppel, die ook alleen waren in hun groepstour. Na de lunch raften we nog 3 uurtjes verder waarna we ergens langs de rivier in de middle of nowhere gingen kamperen. We zetten onze tenten op terwijl de gidsen alvast een kampvuur maakten en ons eten voorbereiden. We kregen soep en daarna rijst met kip en allemaal groenten (en een fles ketchup) een daarna nog lekker watermeloen. Nadat we nog lekker aan het kampvuur gezeten hadden gingen we rond 9 uur maar eens naar bed (ofja bed we hadden een klein matje en geen kussen).

Om 7uur stonden we weer op en kregen we ontbijt van onze gidsen, over kampvuur geroosterd brood met jam en hard gekookte eieren (en een fles ketchup). De gidsen maakten steeds hun eigen eten apart, want anders konden er niet genoeg pepers in. Na het ontbijt pakten we alle spullen weer in en raften we een uurtje verder vanaf waar we gingen lopen. Ongeveer anderhalf uur steil tegen de berg op en daarna twee uur berg afwaarts. Het eerste anderhalf uur heben Claire en ik redelijk afgezien, maar Roel vond het allemaal wel mee vallen. Tijdens het wandelen kwamen we ook weer de andere Nederlanders tegen. Tegen de middag kwamen we aan bij de camping. De gidsen gingen weer lunch voor ons maken, deze keer brood met groenten en tonijn uit blik (en een fles ketchup, waar we deze keer maar iets van hebben gebruikt). Na de lunch liepen we samen met de hoofdgids naar de Thi Lo Su waterval. Een erg mooie waterval, waar we ook lekker even gezwommen hebben in het ijskoude water. Tegen 4 uur liepen we weer terug. Toen we terug kwamen waren onze tenten alweer opgezet. Om 6uur werd er weer lekker voor ons gekookt, rijst met kip en groeten ongeveer hetzelfde als de vorige dag en de fles ketchup kon natuurlijk niet ontbreken. Na nog wat gekletst te hebben gingen we rond 9 uur maar weer naar ons bed.

De volgende ochtend stonden we rond 9 uur op na een ijskoude nacht, in de bergen in de winter van thailand kan het erg koud worden. We kregen weer lekker onze geroosterde boterhammen met jam en ei (en de fles ketchup). Hierna liepen we nog een keer naar de waterval omdat onze gids had gezegd dat je er s ochtends een regenboog kon zien. Na een halfuurtje lopen en naar wat geklim zagen we deze mooie regenboog en hadden we ook een mooi uitzicht over de natuur. Nadat we waren terug gelopen kregen we lunch, ipv rijst deze keer pasta maar met dezelfde groenten (en de fles ketchup). We kregen een beetje het idee dat ze ontzettend veel toeristen hadden gezien die of genoeg hadden van de rijst of alles met ketchup aten. Na de lunch liepen we 10km (ongeveer 2 uurtjes) naar een Karen dorp. Het gezin waar we verbleven had een typisch thais huis, een groot vertrek en twee slaapkamers (voor twee ouders en 7 kinderen), achter in was onder een klein afdak de keuken. En alles stond natuurlijk op palen, tegen overstromingen en wilde dieren. Na een rondleiding door het dorp kregen we weer lekker te eten. S avonds zaten we met de vader van het gezin, onze twee gidsen en wat vrienden van hun gezellig samen. Zij zaten aan de rijstwijn (en waren al redelijk dronken), en boden ons ook wat rijstwijn aan. Claire en ik vonden het niet te drinken maar Roel vond het wel lekker. Ze zongen volksliederen terwijl ze speelde op iets wat leek op een gitaar in de vorm van een boot. Rond een uur of10 gingen we weer slapen, nog steeds zonder kussen en op een dun matje dus Claire en ik begonnen ons al te verheugen op ons lekkere bed als we terug kwamen.

De volgende dag stonden we weer om 7 uur op om te ontbijten want om 8 uur kwamen onze olifanten. Na via het terras van het huis op onze olifanten te zijn geklommen vertrokken we voor een rit van ongeveer 3uur. Deze rit was niet overvlak terrein maar steil omhoog en steil omlaag door paadjes waarvan ik niet dacht dat er een olifant over heen kon lopen. Maar de olifanten liepen erg voorzichtig en het was een mooie en avontuurlijke tocht. Na bijna 3 uur kwamen we aan bij het eindpunt waar de pickup ons stond op te wachten. Die bracht ons terug naar Umphang waar we lunchten en onze backpacks oppikten. Daarna begon de 4uur durende reis terug naar huis.

Morgen vertrekken we om 8 uur met een bus naar Chiang Mai (~ 6 uur).

Groetjes,

Claire, Roel en Kri

• 07 Februari 2014 - 13:15

Paul:

Hey guys,

Leuk om te lezen dat jullie ook wat beweging hebben met het al dat eten, en de ketchup natuurlijk.
    Lijkt me wel een aparte ervaring die trekking en het verblijf in een Thais gezin, ben benieuwd naar jullie volgend verslag
    Groet
    Paul