It will be okay! - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Kri Muller - WaarBenJij.nu It will be okay! - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Kri Muller - WaarBenJij.nu

It will be okay!

Door: Kri

Blijf op de hoogte en volg Kri

31 Januari 2014 | Thailand, Sukhothai

Het is inmiddels weer een weekje later dus maar eens tijd voor een update.

Vanaf Ayutthaya vertrokken we met de trein van 08.25 naar Pak Chong een plaatsje in de buurt van Khao Yai National Park. De treinreis duurde twee en een half uur en koste deze keer maar liefst 53 bath. We hoefden niet bang te zijn dat we zouden verhongeren want tijdens de treinreis verkopen ze namelijk vanalles, van rijst met ei en vlees tot maiskolven tot drinken, werkelijk vanalles. In Pak Chong werden we opgehaald door iemand van Greenleaf tours die ons naar het guesthouse bracht. Hier hebben we lekker geluncht en een boek gelezen tot om 3 uur onze tour begon. Om 3 uur vertrokken we met 10 man en Jo onze tourleider richting de natural spring waar we een half uurtje konden zwemmen. Toen we terug kwamen lag er heel lief voor iedereen een fles water, een banaan en een zakje chips klaar. Toen vertrokken we naar de tempel grot, hier staan allemaal boeddhabeelden in een grot en komen monniken om in kleine ruimtes uren te mediteren in het donker. Jo liet ons hier allerlei beesten zien van vleermuizen tot spinnen tot duizendpoten. Als iemand vroeg of iets giftig was of iets beet zei hij Just a little, Or is will be okay, dont worry it will be okay. Na de tempelgrot vertrokken we naar de vleermuizen grot, waar tijdens zonsondergang miljoenen vleermuizen naar buiten komen om opzoek te gaan naar eten. Hierna vertrokken we weer terug naar het guesthouse, waar we samen met wat mensen van de tour hebben gegeten.

De hele dag tour begon om 8 uur s ochtends dus we moesten vroeg op staan om te ontbijten. Om 8 uur vertrokken we met grotendeels dezelfde groep als gister naar het nationaal park. Bij een uitkijkpunt aangekomen kregen we onze o zo charmante bloedzuigersokken, zagen we de eerste apen en hadden onze gidsen de eerste bijzondere vogel gespot. Toen reden we verder het park in en werd de auto ineens langs de kant gezet want ze hadden weer een vogel gezien. Wij zagen niks maar voor we het wisten werden we achter een telescoop geduwd waardoor we twee mooie grote hornbills zagen. Small camera or iphone riep de gids maar de hele tijd want dan kon hij fotos voor je maken door zijn telescoop heen. Na een bezoek aan het visitors centre begon onze wandeling door het park. Niet over een groot pad, maar door allemaal kleine paadjes opzoek naar dieren. Na een paar uurtjes te hebben gelopen kwamen we aan bij de uitkijktoren waar we een lekker lunch kregen. Hier stonden de pick up trucks ons ook weer op te wachten om met ons gibbons te gaan zoeken. Na een uurtje rond rijden hadden we deze helaas niet gevonden en gingen we door naar de waterval. De gids riep ons allemaal naar een bepaalde plaats en vroeg ons of we een slang wilde zien en nadat iedereen natuurlijk ja had gezegd zei hij kijk maar boven je. Daar zat een groene slang in de boom die wij nooit gezien hadden. Na een uurtje bij de waterval te hebben rond gelopen gingen we opzoek naar olifanten, maar naar twee uur rond rijden hadden we ze helaas niet gevonden. Hierna gingen we terug naar het guesthouse. De volgende dag zouden we vertrekken naar Lopburi, the city of the monkeys.

De mensen van greenleaf tours brachten ons om 9 uur naar het station waar onze trein om half 11 zou vertrekken. Daar aangekomen kochten we een kaartje terug naar Ayutthaya (deze keer maar 23 bath). Inmiddels was het half 11 nog steeds geen trein. Dus besloten we het maar eens aan iemand te proberen te vragen. Die wist ons mee te delen dat de trein een uur vertraging had. Nadat de trein was gekomen hadden we eens de ritlijst bestudeerd en dachten we dat het handiger was om een station eerder uit te stappen omdat de noordlijn daar ook langs zou komen. Maar omdat niet alle stations waar de trein stopte op de lijst stonden aangegeven was het lastig bepalen wanneer het juiste station kwam. Dus waren we vrij laat met onze backpacks pakken toen we zagen dat we op het juiste station waren. En alle lokalen mensen wilden ons heel aardig helpen door ons niet door te laten en te roepen NO Ayutthaya NO ayutthaya waardoor we ons station helaas misten. Dan toch maar in Ayutthaya overstappen. Rond half 3 kwamen we dan eindelijk aan en de trein van kwart over 2 die we wilden halen was gelukkig ook vertraagd. Om 3 uur vertrokken we naar Lopburi wat maar een uurtje met de trein was (die wel overvol zat). Daar aangekomen gingen we richting Noom guesthouse om te kijken of ze nog een kamer vrij hadden. Toen we daar onze spullen gedropt hadden gingen we de apen eens bekijken. In Lopburi is een tempel genaamd monkey tempel en in de straten rond deze tempel zit het vol met apen. Ze zitten werkelijk overal, in de elektriciteitskabels onder autos, een sprong er zelfs in een rijdende pick up om te kijken of er misschien iets te eten was. Hierna hebben we ook nog even de twee andere tempels bekeken in Lopburi waarna we wat hebben gegeten. De volgende dag zouden we vertrekken naar Sukhothai.

Na een ontbijtje vertrokken we rond 10 uur richting het station waar onze express trein van half 11 zou vertrekken naar Phitsanulok (ong 3 uur). Toen we daar kaartjes wilden kopen zei de mevrouw dat de ordinary trein van 09.44 vertraagd was tot half 11 en de express trein vertraagd was tot half 12. De ordinary train deed er 5 uur over en koste 99 bath en de express train deed er 3 uur over maar koste 429 bath, dus besloten we maar met de 5 uur durende trein mee te gaan. Na 5 uur kwamen we aan in Phitsanulok vanaf waar we met de bus naar Sukhothai vertrokken (1 uur). Vanaf daar gingen we naar ons guesthouse (Sukhothai guesthouse). Eenmaal aangekomen hebben we wat te eten gezocht en kwamen we uit bij een soort aziatisch fonduen. We kregen een terracotta pan met soep op houtskool en daar moesten we dan ons vlees in doen en groenten en noodles en dan even laten staan en dan kon je wat in je bakje doen en eten. We waren heel voorzichtig met de koriander en andere kruiden die ze hadden terwijl de thaise mensen om ons heen (zagen we later) er bossen in duwden. Hierna hebben we lekker voor onze kamer nog wat gedronken en gekletst.

Vandaag vertrokken we naar the old city van Sukhothai met een speciaal busje dat toeristen daar heen brengt. Hier aangekomen huurden we een fiets en hebben we rond gefietst tussen de verschillende ruines van de tempels die hier vroeger stonden. Allemaal erg mooi en indrukwekkend. Rond een uur of 4 gingen we terug naar ons guesthouse met dit zelfde busje en hebben we lekker ergens aan de straat fried rice gegeten.

Vandaag vertrokken we richting Khampaeng Phet, een stad die ook ooit deel uit maakte van het Sukhothai rijk. De vrouw van het guesthouse ging toch andere gasten naar het busstation brengen dus wilde ze ons wel mee nemen. De bus zou daar om 9 uur vertrekken, maar deze was net zo stipt als de trein dus rond half 10 vertrokken we eens. Na een uurtje kwamen we aan en liepen we naar het historical park. Hier waren ook ruines van tempels maar omdat het er een stuk minder toeristisch is zijn deze tempels minder opgeknapt en ze liggen in soort bos. Dit maakte het wel mooi want dit was hoe ze werkelijk gevonden waren. Rond 3 uur gingen we naar het busstation voor een bus terug naar Sukhothai. In sukhothai vertelde ze ons dat er ongeveer ieder uur een bus terug zou komen, maar op het busstation in kamphaeng bleek dat we ongeveer anderhalf uur moesten wachten. Om half 5 kwam onze bus die gelukkig wel op tijd reed.

De laatste dag besloten we vanuit Sukhothai een andere stad die tot dit vorigere rijk behoorden te bezoeken, Si Satchanalai. Op het busstation kochten we kaartjes, maar deze naam was niet zo makkelijk uit te spreken voor een niet thai dus het duurde even voordat ze begrepen waar we naar toe wilden. Nadat onze bus met een half uurtje vertraging vertrok kwamen we na een uur rijden in Si Satchanalai aan. Iemand van de bus kwam ons roepen Si Satchanalai now, now en maar druk naar de deur wijzen, maar de bus reed nog dus wij dachten we moeten er zo uit, maar ze wilden dat we alvast klaar gingen staat zodat ze zo snel mogelijk weer door konden rijden. Ook hier huurden we weer fietsen om het historical park te bekijken. Deze ruines lagen ook in een bebost gebied wat het fijn maakten om te bezoeken, aangezien het hier zon 31 graden was. Rond een uur of 2 wilden we de bus terugnemen maar deze had natuurlijk weer een half uurtje vertraging. Toen de bus eenmaal kwam zat deze bomvol en wij dachten we gaan gewoon staan met de rest van de mensen die geen zitplek meer hadden. Maar de thaise meneer van de bus was druk aan het roepen, blijkabar naar Claire en mij, wat wij eerst niet zo door hadden. Hij gebaarde naar wat school kinderen dat ze op moesten schuiven zodat Claire er nog bij kon en hetzelfde deed hij voor mij. Niet heel comfortabel om met drie mensen op twee stoelen te zitten en ook beetje ongemakkelijk dat hij voor de blanke vrouwen een zitplek ging regelen. Maar aangezien de man het zo geregeld had vonden we het asociaal om niet te blijven zitten. Roel mocht echter gewoon blijven staan met de rest van de mensen.

Morgen vertrekken we richting Mae Sot. Daar gaan we dinsdag een vierdaagse trekking doen naar Umphang.

Groetjes vanuit Sukhothai!

Claire, Roel en Kri

• 31 Januari 2014 - 12:47

Paul En Carla:

Hè reizigers, super om jullie verhalen te lezen. We waren al met spanning aan het wachten op het volgende verslag:) Zo te lezen komen jullie niets te kort en bevalt het jullie prima. Dat kan natuurlijk ook niet anders want jullie ondernemen genoeg zo te lezen. Geniet er van, we volgen jullie, kijken al weer uit naar het volgende verhaal. XXXXXXX Paul en Carla.

• 31 Januari 2014 - 19:53

Manon:

Ontzettend leuk om weer zo'n uitgebreid reisverslag van jullie te lezen. Jullie vervelen je in elk geval niet en krijgen de tijd wel om daar. Weer veel bijzondere dingen gezien en beleefd. Als jullie terug zijn zullen jullie wel niet veel over de NS te klagen hebben, behalve de prijs natuurlijk! Blijven genieten met volle teugen, veel plezier en hoop snel weer enthousiaste verhalen van jullie te horen. Dikke kus mama/Manon

• 31 Januari 2014 - 20:53

Rietje:

Vanochtend op kantoor dacht ik al ... vorige week kreeg ik zo'n uitgebreid verslag van de Aziëreizigers. Hoe zou het nu met ze zijn? En.... Daar kwam weer bericht van jullie.
    Kri - super dat je zo'n uitgebreid en boeiend verslag maakt. Het is heel leuk om met jullie "mee te reizen" op deze manier. Beter dan in het echt. Wat slangen is niet zo'n ding voor Carla en mij.

Veel plezier voor wens ik jullie, ook namens Laurent.